: آموزش تعمیرات کامپیوتر, آموزش رایگان تعمیرات کامپیوتر, آموزش سخت افزار, آموزش عیب یابی کامپیوتر, آموزش کامپیوتر, تعمیرات کامپیوتر, دانلود کتاب آموزش تعمیرات کامپیوتر, دانلود کتاب آموزش عیب یابی سخت افزار, دانلود کتاب آموزش کامپیوتر, سخت افزار, سخت افزار کامپیوتر, کتاب آموزش تعمیر کامپیوتر, کتاب عیب یابی و تعمیر کامپیوتر, شناسایی قطعات سخت افزار , بلوک دیاگرام مادربرد , شماتیک قطعات , الکترونیک کاربردی و عملی,کار با منبع تغذیه , حل مشکل اکانت گوگل J700F frp بدون باکس وخاموشی حل مشکل اکانت گوگل J700H frp بدون باکس وخاموشی حل مشکل اکانت گوگل J500H frp بدون باکس وخاموشی فایل فلش QBEX S7916G (رام QBEX S7916G)مخصوص فلش تولز حل مشکل اکانت گوگل J500FN Frp بدون باکس حل مشکل اکانت گوگل J700F/DD frp بدون باکس وخاموشی حل مشکل اکانت گوگل J700F/DH frp بدون باکس وخاموشی حل مشکل اکانت گوگل G935F frp بدون باکس وخاموشی حل مشکل اکانت گوگل G920T frp بدون باکس وخاموشی
تبلیغات

اموزش تعمیرات کامپیوتر مرحله هشتم

مبحث این بخش

کارت گرافیک

 

کارت گرافیک اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط کامپیوتر را اخذ و آنها را به گونه ای تبدیل می نماید که برای انسان قابل مشاهده باشند.

 

 

 

در اغلب کامپیوترها، کارت های گرافیک اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر، به اطلاعات آنالوگ تبدیل می کنند. در Laptop اطلاعات، همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند زیرا اطلاعات را بصورت دیجیتال نمایش می دهند. به بیان ساده کارت گرافیک قطعه ای است که اطلاعات تصویر دیجیتال را به آنالوگ برای LCD تبدیل می کند.

 

1

 

یک کارت گرافیک پیشرفته، یک برد مدار چاپی به همراه حافظه و یک پردازنده اختصاصی است. پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نیاز گرافیکی، طراحی شده است. اکثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آنها می توان عملیات گرافیک را انجام داد.

 

استاندارد های کارت گرافیک

 

اولین کارت گرافیک در سال 1981 توسط شرکت IBM عرضه گردید. کارت فوق بصورت تک رنگ و با نام Monochrome Display Adapters یا MDAs ارائه گردید. صفحات نمایشگری که از کارت فوق استفاده می کردند، متنی بودند. رنگ نوشته سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. در ادامه کارت های چهار رنگ Hercules Graphic Catd یا HGC ارائه گردیدند. سپس کارت های هشت رنگ Color Graphic Adapter یا CGA و کارت های شانزده رنگ Enhanced Graphic Adapter یا EGA ارائه گردیدند. تولیدکنندگانی دیگر، نظیر کمودور کامپیوترهائی را معرفی کردند که دارای کارت های گرافیک از قبل تعبیه شده و ساخته شده در سیستم بودند. کارت های فوق قادر به نمایش تعداد زیادی رنگ بودند. زمانیکه شرکت IBM در سال 1987 کارت Video Graphic Array یا VGA را معرفی کرد، استاندارد جدیدی در این راستا مطرح گردید. نمایشگرهای VGA قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 400 *720 پیکسل بودند. یک سال بعد استاندارد Super Video Graphic Array یا SVGA مطرح گردید. استاندارد فوق قادر به ارائه 16/8 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1024 *1280 پیکسل است .

 

کارت های گرافیک از استانداردهای متفاوتی پیروی می نمایند. تولیدکنندگان کارت گرافیک همواره سعی در افزایش تعداد رنگ و وضوح تصویر با توجه به راهکارهای اختصاصی خود دارند. کارت های گرافیک می بایست قادر به اتصال به سیستم باشند. کارت های گرافیک قدیمی اغلب از طریق اسلات های ISA و یا PCI به سیستم متصل می شوند. اغلب کارت های گرافیک جدیدتر از پورت AGP برای اتصال به کامپیوتر استفاده می نمایند. در حال حاظر اسلات های AGP منسوخ و جای خود را به PCI Express داده اند.

 

در شکل زیر عملکرد کارت گرافیک با CPU و Ram نشان داده شده است.

 

2

 

در اینجا چیپ Intel 440BX همان چیپ شمالی می باشد.

 

اجزای کارت گرافیک (به ترتیب عملکرد)

 

به شکل زیر توجه کنید.

 

3

 

Slot یا گذرگاه کارت گرافیک

 

از Slot برای اتصال کارت گرافیک به باس ها (گذرگاه) مادربورد استفاده می شود. اغلب گذرگاه فوق از نوع AGP مخفف Accelerated Graphic Port (قدیمی) و PCI Express یا Peripheral Component Interconnect (جدید) است. پورت فوق امکان دستیابی مستقیم کارت گرافیک به حافظه یا Ram کامپیوتر (تکنولوژی DMA) یا به CPU را فراهم می آورد. بدین ترتیب پردازنده اصلی سیستم قادر به انجام فعالیت های خود بوده و تراشه موجود بر روی کارت گرافیک امکان دستیابی مستقیم به حافظه را خواهد داشت.

 

در شکل زیر تمام Slot های کامپیوتری نشان داده شده است.

 

4

 

 

 

برای مثال در اسلات های PCI_E اطلاعات بصورت 2 و 4 و 8 و 16 و 32 بیتی به حافظه کارت گرافیک منتقل و ذخیره یا خوانده می شود. با ابن تعریف کارت گرافیک 32 بیتی دارای 32 باس می باشد یعنی در یک پالس 32 بیت اطلاعات از طریق 32 باس به حافظه منتقل می شود. دقت کنید با تکنیک هایی توسط شرکت سازنده در فناوری ساخت حافظه مانند DDR و DDR2 و DDR3 سرعت گذرگاه (فرکانس) چند برابر می شود بنابراین در یک پهنای باند ثابت 32 بیتی با داشتن سرعت (فرکانس) بیشتر می توان کارت گرافیکی سریعتری داشت.

 

در شکل زیر محل Slot های مذکور روی مادربورد نشان داده شده است.

 

5

 

در شکل زیر Slot های کامپیوتری در حالت واقعی نشان داده شده است.

 

6

 

نکته

 

اسلات AGP در حالت های مختلف (شیار) دارای ولتاژ های متفاوتی است.

 

7

 

Computer (Bus) Connector یا اینترفیس کارت گرافیک

 

روشی به منظور تغییر محتویات حافظه کارت گرافیک است. امکان فوق با اتصال کارت گرافیک به گذرگاه مربوطه (Slot) بر روی برد اصلی تحقق پیدا خواهد کرد. کامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق گذرگاه مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود.

 

8

 

حافظه یا Ram کارت گرافیک

 

حافظه کارت گرافیک، حافظه ای است که اطلاعات ارسال شده تصویر از Ram کامپیوتر در آن ذخیره و بافر می شود و بعد از پردازش توسط GPU کارت گرافیک و تبدیل به اطلاعات آنالوگ به مانیتور ارسال می شوند. اولین قطعه ای از کارت گرافیک که اطلاعات از حافظه اصلی کامپیوتر (Ram) به آن ارسال می شود حافظه (Ram) کارت گرافیک می باشد. این کار از طریق اینترفیس کارت گرافیک و Slot مادربورد انجام می شود. حافظه، رنگ مربوط به هر پیکسل را در خود نگهداری می نماید. اگر یک نمایشگر با وضوح تصویر 640*480 داشته باشیم، در ساده ترین حالت (هر پیکسل سیاه و سفید باشد) به یک بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیکسل نیاز خواهد بود. با توجه به اینکه هر بایت شامل هشت بیت است، نیاز به هشتاد بایت (حاصل تقسیم 640 بر 8 ) برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیکسل های موجود در یک سطر بر روی صفحه نمایشگر و 38400 بایت (حاصلضرب 480 در 80) حافظه به منظور نگهداری تمام پیکسل های قابل مشاهده بر روی صفحه، خواهد بود.

 

نکته

 

  • نوع حافظه استفاده شده روی کارت های گرافیک متغیر است. متداولترین نوع، از پیکربندی Dual – Ported استفاده می نماید. در کارت های فوق امکان نوشتن در یک بخش حافظه و امکان خواندن از بخش دیگر حافظه بصورت همزمان امکان پذیر خواهد بود. بدین ترتیب مدت زمان لازم برای بازخوانی/ بازنویسی یک تصویر کاهش خواهد یافت.
  • حافظه کارت گرافیک بصورت On Board روی کارت گرافیک وجود دارد.

 

پردازشگر یا GPU کارت گرافیک

 

مخفف Graphic Processor Unit می باشد. اطلاعات تصویر مانند شدت نور، رنگ، موقعیت پیکسل و … را پردازش می کند. کارت گرافیک از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

 

  • پردازنده کارت گرافیک یا GPU
  • آی سی بایوس کارت گرافیک
  • مدار PWM
  • DAC
  • Display Connector
  • حافظه کارت گرافیک

 

پردازنده یا GPU کارت گرافیک

 

از انواع پردازنده های کارت گرافیک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • Graphic Co-Processor
    • کارت هائی از این نوع قادر به انجام هر نوع عملیات گرافیکی بدون کمک گرفتن از پردازنده اصلی کامپیوتر می باشند.
  • Graphics Accelerator
  • تراشه موجود بر روی این نوع کارت ها، عملیات گرافیکی را بر اساس دستورات صادره شده توسط پردازنده اصلی کامپیوتر انجام خواهند داد.
  • تراشه فوق، حافظه موجود بر روی کارت را کنترل و اطلاعاتی را برای مبدل دیجیتال به آنالوگ (DAC) ارسال خواهد کرد. عملا پردازشی توسط تراشه فوق انجام نخواهد شد.
  • Frame Buffer

 

نکته

 

  • GPU دارای یک اسلاتور (کریستال) می باشد که با یک فرکانس کاری مشخص برای عملکرد پردازشگر پالس هایی تولید می کند. معمولا عدد حک شده روی اسیلاتور در کارت گرافیک برابر 27000 می باشد.
  • با توجه به عملکرد GPU در درجه حرارت بالا برای خنک کردن آن از فن استفاده می شود. معمولا کنار فن از یک سلف برای ذخیره انرژی فن و محافظت از آن وجود دارد.

 

Graphic BIOS

 

کارت های گرافیک دارای یک تراشه کوچک BIOS می باشند. اطلاعات موجود در این تراشه به سایر عناصر کارت نحوه انجام عملیات مرتبط به یکدیگر را تعیین خواهد کرد. BIOS همچنین مسئولیت تست کارت گرافیک (حافظه مربوطه و عملیات ورودی و خروجی) را بر عهده خواهد داشت. معمولا IC بایوس یک آی سی دو طرفه 8 پایه می باشد.

 

نکته

 

برای پیدا کردن IC بایوس باید به دیتا شیت قطعه دسترسی داشته باشید یا در اینترنت جستجو کنید.

 

مدار PWM

 

مداری است که ولتاژ GPU و تراشه های (IC) کارت گرافیک را ثابت نگه می دارد. قطعات حساسی مانند CPU و GPU نیاز به یک ولتاژ ثابت برای عملکرد دارند. فرض کنید که پردازشگر با ولتاژ 3.5 ولت کار می کند. مدار PWM باعث می شود که ولتاژ مذکور هیچ گاه کم و زیاد نشود و مقداری ثابت بماند.

 

به مدار زیر توجه کنید.

 

9

 

در این مدار در ابتدا ولتاژ 12 ولت وارد سلف شده و سپس از پایه Drain وارد فت Q1 می شود. پایه Gate فت Q1 به آی سی PWM وصل است. آی سی PWM با استفاده از پایه Gate ولتاژ خارج شده از Source را کنترل می کند و در حالت ثابت نگه می دارد. ولتاژ خارج شده از سورس چیزی در حدود 6 ولت (ولتاژ موثر) می باشد. آی سی PWM از طریق پایه Gate ولتاژ پایه Source فت Q1 را ثابت نگه می دارد.

 

  • فرض کنید ولتاژ پایه Source برابر 3.5 ولت باشد، اگر ولتاژ پایه Source به دلایلی برابر 4 ولت شد در نتیجه آی سی PWM با استفاده از پایه Gate زمان مربوط به زمان پالس 0 را بیشتر می کند در نتیجه ولتاژ پایه سورس از 4 به 3.5 ولت بر می گردد.
  • فرض کنید ولتاژ پایه Source برابر 3.5 ولت باشد، اگر ولتاژ پایه Source به دلایلی برابر 3 ولت شد در نتیجه آی سی PWM با استفاده از پایه Gate زمان مربوط به زمان پالس 1 را بیشتر می کند در نتیجه ولتاژ پایه سورس از 3 به 3.5 ولت بر می گردد.

 

بعد از اینکه ولتاژ پردازشگر آماده شد این ولتاژ به خازن های مسیر اعمال می شود و بعد از صاف شدن از طریق سلف ها(فاز) وارد پردازشگر می شوند. دقت کنید که فت Q2 هم دقیقا به همین صورت کار می کند، همچنین مدار فت های پایین هم شبیه فت های بالا است.

 

اما فت Q1 واقعا چگونه کار می کند؟

 

در ابتدا به فت زیر که پایه Source آن به زمین وصل شده است، توجه کنید.

 

10

 

در این فت دو حالت اتفاق می افتد.

 

  • اگر ولتاژ Gate برابر 0 باشد در نتیجه بین دو پایه Drain و Source مدار باز ایجاد می شود و ولتاژ خروجی Vo برابر 12 ولت می شود.
  • اگر به Gate ولتاژ اعمال شود در نتیجه بین دو پایه Drain و Source اتصال کوتاه می شود و ولتاژ خروجی Vo برابر 0 می شود.

 

نکته

 

این مدار برای فت هایی است که پایه Source آن ها به زمین وصل است.

 

می خواهیم فت ی را بررسی کنیم (برای مثال فت Q1) که در مدار PWM کاربرد دارد ولی قبل از آن باید چند مفهوم را یاد بگیریم.

 

  • ولتاژ موثر
    • ولتاژ موثر ولتاژی است که مقدار آن نصف ولتاژ اعمال شدن به پایه Drain در فت می باشد.

 

یک پالس 0 و 12 ولت را فرض کنید.

 

11

 

ولتاژ موثر برابر نصف ولتاژ 12 ولت یعنی 6 ولت می باشد.

 

  • زمان های T1 و T2
    • زمان T1 مدت زمان 0 بودن پالس
    • زمان T2 مدت زمان 1 بودن پالس

 

به شکل زیر توجه کنید.

 

12

 

روال کار در مدار PWM بدین صورت است که

 

  • اگر بخواهیم ولتاژ اعمال شده به پردازشگر در مدار PWM در این مثال زیر 6 ولت (ولتاژ موثر) شود لازم است مدت زمان T1 (پالس 0) بیشتر از مدت زمان T2 (پالس 1) باشد.
  • اگر بخواهیم ولتاژ اعمال شده به پردازشگر در مدار PWM در این مثال بالای 6 ولت (ولتاژ موثر) شود لازم است مدت زمان T2 (پالس 1) بیشتر از مدت زمان T1 (پالس 0) باشد.

 

بنابراین آی سی PWM مدار PWM با کم و زیاد کردن زمان 0 و 1 پالسی در پایه Gate ولتاژ پایه های دیگر فت های مدار را کنترل و ثابت نگه می دارد.

 

نکته

 

پالس های 0 و 1 یک نماد می باشند. پالس 0 به موقعیتی اشاره می شود که ولتاژ برابر 0 است و پالس 1 به موقعیتی اشاره می کند که ولتاژ داشته باشیم. دقت کنید منظور از پالس 1 الزاما ولتاژ 1 ولت نیست.

 

DAC

 

مخفف Digital To Analog Converter می باشد و مبدل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ است. تبدیل کننده فوق را RAMDAC نیز می گویند. این مبدل اطلاعات دیجیتال را از حافظه کارت گرافیک دریافت کرده و آن را به اطلاعات آنالوگ تبدیل می کند. سرعت تبدیل کننده فوق تاثیر مستقیمی را در ارتباط با مشاهده یک تصویر بر روی صفحه نمایشگر خواهد داشت.

 

13

 

اما تبدیل اطلاعات آنالوگ به دیجیتال و برعکس چگونه انجام می شود.

 

در ابتدا باید به دو نکته توجه کنید.

 

  • در تکنولوژی آنالوگ مقدار ولتاژ ها روی نمودار اهمیت دارد.
  • در تکنولوژی دیجیتال (0 و 1) تنها این نکته اهمیت دارد که ولتاژ اعمال کنیم یا نکنیم.

 

به نمودار DAC تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال زیر توجه کنید.

 

14

 

در این نمودار سه نقطه از منحنی آنالوگ (مشکی) را در یک لحظه بررسی و به دیجیتال تبدیل می کنیم.

 

  • در زمان اول (t1) ولتاژ آنالوگ برابر 5 ولت می باشد و این زمان معادل با پالس 1 یعنی زمانی که ولتاژ داریم و این ولتاژ هم برابر 5 ولت می باشد و ولتاژ 5 ولت در سیستم باینری برابر 101 می باشد که یک عدد 3 بیتی است.
  • در زمان اول (t2) ولتاژ آنالوگ برابر 6 ولت می باشد و این زمان معادل با پالس 1 یعنی زمانی که ولتاژ داریم و این ولتاژ هم برابر 5 ولت می باشد و ولتاژ 6 ولت در سیستم باینری برابر 110 می باشد که یک عدد 3 بیتی است.
  • در زمان اول (t3) ولتاژ آنالوگ برابر 7 ولت می باشد و این زمان معادل با پالس 1 یعنی زمانی که ولتاژ داریم و این ولتاژ هم برابر 7 ولت می باشد و ولتاژ 7 ولت در سیستم باینری برابر 111 می باشد که یک عدد 3 بیتی است.
  • پالس 0 هم زمانی است که ولتاژ برابر صفر می باشد.

 

در واقع مبدل آنالوگ به دیجیتال نمودار آنالوگ را در لحظه های مختلف رصد می کند و پالس های 0 و 1 را از طریق ولتاژ های نمودار آنالوگ ایجاد می کند.

 

Display Connector

 

به شکل زیر توجه کنید.

 

15

 

کارت های گرافیک از کانکتورهای استاندارد زیر استفاده می کند.

 

  • VGA
    • اغلب کارت ها از یک کانکتور پانزده پین استفاده می کنند. کانکتورهای فوق VGA یا Video Graphic Array نامیده می شوند. پورت VGA در LCD با کابل معروف آبی رنگ (VGA) با پورت VGA کارت گرافیک در ارتباط است و اطلاعات تصویر و شدت رنگ مربوط به سه رنگ اصلی RGB را از طریق پین های خود از کارت گرافیک دریافت می کند. کابل VGA یک کابل 15 پین می باشد و برای انتقال سیگنال های آنالوگ به کار می رود.

 

16

 

به شکل زیر توجه کنید.

 

17

 

در اینجا وضعیت 15 پین سوکت VGA نمایش داده شده است. پین های 1 و 2 و 3 ولتاژ های سه رنگ اصلی را مشخص می کنند. دقت کنید همین ولتاژ ها هستند که بوسیله آن کریستال مایع تحریک می شود. مجموع سه ولتاژ Red و Green و Blue باید برابر 5 ولت شود. از پین های 13 و 14 برای آدرس دهی پیکسل مورد نظر استفاده می شود. دقت کنید ولتاژ پین های 1 و 2 و 3 به ساب پیکسل هایی اعمال می شود که از ترکیب رنگ آن ها رنگ 1 پیکسل مشخص می شود.

 

نکته

 

از پورت VGA برای ارسال اطلاعات آنالوگ استفاده می شود.

 

  • S_Video
    • مخفف Separated Video می باشد. یکی از روش ‌های معمول برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون استفاده از کابل S-Video می‌باشد زیرا این کابل بسیار ارزان است و بسیاری از تلویزیون ها پورت S-Video را پشتیبانی می‌کند و حتی برخی از شرکت‌های سازنده کارت گرافیک این کابل را به طور رایگان در کنار کارت گرافیک خود قرار می‌دهند.‌ S-Video ها در دو نوع 4 پین و 7 پین وجود دارند.

 

18

 

نکته

 

از پورت S_Video برای ارسال اطلاعات آنالوگ استفاده می شود.

 

  • DVI
    • مخفف Digital Visual Interface می باشد. یکی از بهترین روش ‌ها برای اتصال تلویزیون‌ها از نوع HDTV به کامپیوتر است. در تبدیل اطلاعات دیجیتال به آنالوگ کمی کیفیت تصویر افت پیدا می کند. برای جلوگیری از این افت کیفیت شما میتوانید از خروجی های DVI که خروجی دیجیتال تصویری هستند استفاده کنید. به شرطی که مانیتور شما هم دارای ورودی تصویر دیجیتال باشد. به این شکل شما هیچگونه افت کیفیت تصویر نخواهید داشت. مانیتورهای دیجیتال دارای شفافیت بالاتری نسبت به مانیتورهای معمولی دارند علاوه بر اینکه قیمت آنها نیز بالاتر می باشد .

 

19

 

DVI یکی از رایج ‌ترین کابل‌های ویدئویی و پورت ‌هایی است که این روز‌ها می‌توانید بر روی دسکتاپ‌ها و یا مانیتور‌های LCD بیابید. از نظر ظاهری این پورت و کابل تا حدودی شبیه به کانکتور‌های VGA هستند اما دارای ۲۴ پین می‌ باشند و از سیگنال‌های آنالوگ نیز همانند دیجیتال پشتیبانی به عمل می‌آورند. DVI می‌تواند ویدئو‌های با رزلوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ HD را از ابزار مورد نظر به نمایشگر انتقال دهد و با استفاده از یک اتصال دوتایی DVI یا در اصطلاح Dual-Link DVI این رزلوشن به ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل نیز خواهد رسید. برخی از پورت ‌ها و کابل‌ های DVI ممکن است تعداد پین کمتری نسبت به آنچه ذکر شد دارا باشند علتش این است که آنها برای ابزارهایی با رزلوشن پائین ‌تر طراحی شده‌اند لذا حین خرید این مسئله را مد نظر داشته باشید. مسلماً اگر پورت و کابل شما ۲۴ پینی باشند شما در بهره‌گیری از حداکثر رزلوشن مسئله‌ ای نخواهید داشت. اما بزرگترین اشکال وارده به DVI عدم پشتیبانی از رمزنگاری HDCP به صورت پیش‌فرض است، بنابراین اگر سخت افزار شما فقط خروجی DVI دارد ممکن است قادر به پخش ویدئو‌های بلوری تمام HD و سایر محتویات به صورت HD نباشد.

 

از مشکلات استفاده از کابل DVI می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

  • برخی از کامپیوتر‌ها اصلا این نوع کابل را پشتیبانی نمی‌کنند.
  • این نوع اتصال باید توسط HDTV پشتیبانی شود که برخی از تلویزیون‌ها از نوع HDTV این نوع اتصال را پشتیبانی نمی‌کنند
  • قیمت این کابل چندین برابر کابل‌های VGA و S-Video است.

 

نکته

 

از پورت DVI برای ارسال اطلاعات دیجیتال استفاده می شود.

 

  • HDMI
    • مخفف High Definition Multimedia Interface می باشد. بهترین روش برای اتصال کامپیوتر به تلویزیون و نمایشگر است. HDMI پورت و کابل پیش ‌فرض بر روی بسیاری از HDTV های جدید، پخش کننده‌های بلوری، اپل تی‌وی، بسیاری از کامپیوتر‌های جدید و کارت ‌های گرافیکی و ابزارهای متنوع ویدئویی دیگر است. استفاده از این کابل‌ها و پورت‌ها بسیار آسان است و متصل کردنشان به یکدیگر از نظر سادگی همانند متصل کردن ابزارهای USB به پورت مربوطه است و خطر خمیدگی پین‌ ها در آنها کاملاً از بین رفته است. کابل‌‌های HDMI می توانند صدا و تصویر را به صورت همزمان بر روی خود عبور دهند و به کابل مجزایی برای انتقال صدا نیاز نیست و این کابل‌ها قادر هستند تا محتوای HD با رزلوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ را به همراه ۸ کانال صوتی ارائه نمایند. همچنین از شیوهء رمزنگاری HDCP نیز پشیتبانی به عمل می‌آورند و برای هر منظوری تنها یک کابل HDMI نیاز است تا مثلا کامپیوتر یا ابزار ویدئویی خود را به تلویزیون یا مانیتور متصل نمائید.

 

20

 

نکته

 

از پورت HDMI برای ارسال اطلاعات دیجیتال استفاده می شود.

 

  • DP
    • مخفف Display Port می باشد. کانکتور ویدئویی جدیدی است که بر روی ابزارهای مدرن‌ تر و جدید ‌تر خصوصا لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌شود و هدف از طراحی و ارائه‌اش تکرار موفقیت DVI و VGA بر روی کامپیوترها است، اما می‌توان گفت هنوز به اندازه DVI و HDMI پذیرفته نشده است. هر چند ناگفته نماند این پورت بر روی مک‌های جدید تعداد زیادی از کامپیوتر‌های Dell ، HP و Lenovo در حال عرضه شدن است و عملکردش نیز بسیار شبیه HDMI است، محتوای تصویری و صوتی HD بر روی یک کابل واحد منتقل می‌شود و رزلوشن خروجی ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ به همراه ۸ کانال صوتی است.

 

21

 

نکته مثبت این پورت پشیتبانیش از HDCP است و اینکه می‌توانید آن را با استفاده از یک مبدل دیجیتال به پورت‌های DVI و HDMI متصل نمائید. نکته منفیش هم در اینجاست که مانیتور‌ها و تلویزیون‌های اندکی در بازار با پورت ورودی Display Port وجود دارند لذا در اکثر مواقع وقتی مثلا می‌خواهید لپ ‌تاپ خود را به یک نمایشگر بزرگتر متصل کنید مجبورید از مبدل کمک بگیرید.

 

نکته

 

از پورت DP برای ارسال اطلاعات دیجیتال استفاده می شود.

 

ایرادات کارت گرافیک

 

  • تصویر نمی دهد ولی سیستم روشن می شود.
    • در ابتدا چک کنید که کارت گرافیک در Slot خودش به طور کامل قرار داشته باشد. اگر کارت در Slot بدرستی نباشد اسپیکر بایوس بوق ممتد می کشد.
    • چک کردن ولتاژ در مدار PWM
      • ولتاژ مدار PWM معمولا 1 تا 1.5 ولت می باشد. برای اندازه گیری آن، سلف مدار PWM را پیدا کنید. سلکتور مولتی متر را روی ولتاژ مستقیم قرار دهید و پراب قرمز را به یکی از پایه های سلف وصل کنید و پراب مشکی را به سیم منفی یکی از کانکتور های برق پاور (G) وصل کنید
        • اگر ولتاژ 1.5 ولت وجود نداشت خازن ها و فت ها و دیگر اجزای مدار PWM را چک کنید و اگر مشکل پیدا نشد آی سی PWM را تست حرارت کنید.
        • اگر ولتاژ 1.5 ولت وجود داشت، آی سی بایوس را پروگرام کنید.
    • در صورتی که مدار PWM مشکلی نداشت GPU را Heat کنید و اگر مشکل حل نشد GPU را تعویض کنید.

 

نکته

 

در صورتی که برای اندازه گیری ولتاژ مدار PWM سلف وجود نداشت از خازن های مدار PWM برای اندازه گیری ولتاژ مدار استفاده کنید.

 

نکته

 

برای Heat کردن GPU به روش زیر عمل کنید. دقت کنید که برای Heat کردن از Blower یا Heat Gun استفاده کنید.

 

22

 

در ابتدا روی قطعات SMD کنار GPU روی بورد و پشت بورد کارت گرافیک فلکس (با استفاده از سرنگ) بریزید. فلکس باعث از بین رفتن اکسید قلع و احیای قلع می شود.

 

23

 

کناره های GPU و زیر آن را با چسب نسوز نگه دارید. این کار بخاطر ثابت ماندن GPU انجام می شود.

 

24

 

  • درجه حرارت Blower یا Heat Gun را بین 300 تا 340 درجه قرار دهید.
  • فاصله بین Blower یا Heat Gun و GPU را 3 الی 5 سانتی متر در نظر بگیرید.
  • به مدت 8 الی 12 دقیقه GPU را حرارات دهید.
  • با استفاده از تینر یا اسپری خشک محل حرارت دادن و اطراف آن را تمیز کنید.

 

اما چرا از Heat کردن GPU استفاده می شود؟

 

GPU به دلیل عملکرد در دمای بالا به خاطر گرم شدن مداوم مقداری اکسید قلع در توپ های قلع زیر آن درست می شود و بوسله Heat کردن این اکسید ها در قلع پخش شده و اتصال GPU با بورد کارت گرافیک برقرار می شود. دقت کنید که Heat کردن GPU یک روش موقتی می باشد و اگر چندین بار این عمل تکرار شد بهتر است GPU را تعویض کنید.

 

  • تصویر نمی دهد همچنین اجازه نمی دهد سیستم روشن شود. (اگر کارت گرافیک را برداریم سیستم روشن می شود)
    • مدار اتصالی دارد.
      • برای پیدا کردن اتصالی مدار از پایه سلف مدار PWM نسبت به بدنه تست بوق می گیریم که در صورت نداشتن اتصالی صدای بوق شنیده نخواهد شد ولی در صورت شنیدن صدای بوق سلف را در بیاورید و کارهای زیر را انجام دهید.
        • پایه طرف مدار PWM را تست بوق کنید بدین صورت که سلکتور مولتی متر را روی بازر قرار دهید سپس پراب قرمز را به پایه خالی سلف در سمت مدار PWM وصل کنید سپس پراب مشکی را به G یا بدنه وصل کنید، اگر صدای بوق شنیده شد مدار PWM اتصالی دارد.
          • فت های مدار PWM و خازن ها و دیگر قطعات آن را چک کنید.
        • پایه طرف GPU را تست بوق کنید بدین صورت که سلکتور مولتی متر را روی بازر قرار دهید سپس پراب قرمز را به پایه خالی سلف در سمت GPU وصل کنید سپس پراب مشکی را به G یا بدنه وصل کنید، اگر صدای بوق شنیده شد GPU اتصالی دارد.
        • GPU را Heat کنید.
  • سیستم روشن می شود و تصویر دارد ولی تصویر نویز (تصویر شطرنجی و حروف ناخوانا) دارد.
  • GPU را Heat کنید.
  • چک کردن فت ها و خازن ها و دیگر قطعات مدار PWM
  • GPU را Heat کنید.
  • آی سی بایوس را پروگرام کنید.
  • کابل VGA را چک کنید.
  • لحیم سردی پورت های کارت گرافیک را چک کنید. از پورت های کارت گرافیک تست بوق بگیرید. دقت کنید اگر در تست بوق خطایی مشاده نشد باز با هویه روی محل اتصال پایه های پورت بکشید تا از لحیم سردی بصورت کامل جلوگیری شود.
  • GPU را Heat کنید.
  • سیستم روشن می شود و تصویر دارد ولی سیستم بعد از مدت زمانی هنگ (قفل) می کند.
  • سیستم روشن می شود و تصویر دارد ولی رنگ ها به هم ریخته هستند.

 

نکته

 

قبل از تعمیر کارت گرافیک کارهای زیر را انجام دهید.

 

  • از نداشتن ایرادات نرم افزاری در سیستم عامل مانند آپدیت درایور و دیگر کارها مطمئن شوید.
  • مطمئن باشید کارت گرافیک بدرستی در Slot مربوطه قرار گرفته باشد.
  • اینترفیس کارت گرافیک را با تینر یا اسپری خشک تمیز کنید.
  • از سالم بودن فن مطمئن شوید.
  • لحیم سردی پورت های خروجی کارت گرافیک را چک کنید.
  • قطعات SMD روی بورد را چک کنید.

منبع
http://tamiraat.tinysite.ir
کاملترین نسخه تعمیرات کامپیوتر-قدم به قدم...اورجینال

اموزش تعمیرات مرحله ششم تعمیرات کامپیوتر

CDROM

 

مخفف Compact Disk Read Only Memory است. این عبارت را می توان به صورت دیسک فشرده و حافظه فقط خواندنی ترجمه کرد.

 

1

 

دیسکهای فشرده صفحاتی از جنس پلاستیک به شعاع ۱۲ سانتی متر هستند که لایه ای آلومینیومی روی آنها نشسته است ، لایه ای از جنس پلی کربنات آن را می پوشاند و قشر محافظ لاکی روی دیسک آن را از گرد و خاک و خش محفاظت می کند. حفره ای دایره ای به قطر ۱۵ میلی متر در وسط دیسک قرار داد. سی دی ها مانند صفحه های گرامافون ، فقط یک شیار (TRACK) مارپیچی داده ای دارند. این شیار از مرکز دیسک به سمت بیرون خوانده می شود.

 

سی دی رام ها چگونه کار می کنند؟

 

درون دستگاه سی دی رام یک موتور وجود دارد که صفحه سی دی را می چرخاند. یک لنز هم درون این دستگاه روی سطح سی دی حرکت می کند تا از بخشهای مختلف صفحه سی دی اطلاعات را بخواند. حرکت این لنز روی صفحه سی دی مشابه حرکت سوزن گرامافونهای قدیمی روی صفحه گرامافون است با این تفاوت که لنز در سی دی رام با صفحه به هیچ وجه برخورد نمی کند و این کار بوسیله تابش نور از لنز انجام می شود.

 

نکته

 

روش فنی ساخت دستگاههای سی دی رام تا همین اواخر روشی معروف به سرعت ثابتی خطی یا CLV یا Constant Linear Velocity بود. در روش CLV سرعت خواندن داده ها همیشه ثابت است چه سی دی رام از شیار درونی بخواند چه از شیار بیرونی زیرا سرعت چرخش صفحه تغییر می کند. وقتی لنز سی دی رام از مرکز صفحه دور می شود و به شیارهای بیرونی نزدیک می شود، سرعت چرخش صفحه کند می گردد. بدین ترتیب با تند و کند کردن گردش صفحه سی دی رام اطلاعات در هر جای دیسک که باشد با سرعت ثابتی بازیابی می شود. سازنده سی دی رام هم به سادگی می تواند سرعت دستگاه را مشخص کرده و روی دسته بندی اعلام نماید. اشکال این روش در این است که تغییرات مداوم در گردش صفحه باعث تاخیر در خواندن می شود زیرا لنز دستگاه برای خواند اطلاعات باید صبر کند تا گردش صفحه تغییر کرده و تند یا کند شود. این تاخیر مانعی در راه ساخت دستگاههای خیلی سریع است و اجازه نمی دهد سرعت بازیابی داده ها از مقدار معینی فراتر برود. نیاز به سرعت بیشتر در بازیابی داده ها باعث شد تا روش فنی دیـگری ابداع شود که به روش CAV یا Constant Angular Velocity یا سرعت زاویه ای ثابت معروف است. در روش CAV درست برعکس CLV عمل می شود . یعنی سرعت گردش صفحه ثابت است و سرعت خواندن داده ها است که تغییر می کند. در این روش هر چه لنز از مرکز صفحه به سمت بیرون می رود، سرعت بازیابی داده ها بیشتر می شود در نتیجه سرعت کار دستگاه کاملا بستگی دارد به این که داده ها چگونه و در کجای صفحه سی دی رام پراکنده شده باشند.

 

نکته

 

با معرفی فناوری سی دی قابل ضبط (CD-Recordable) یا سی دی آر (CD-R) و امکان دادن به کاربران برای نوشتن داده ها روی سی دی ها تغییر کرد. فناوری یکبار نویسی چند بار خواندنی بدین معنی است که نمی توانید مانند دیسکتها فایلهای خود را پاک کنید و مجددا بنویسید. دیکسرانهای CD-RW , CD-R با آن که برای تهیه نسخه پشیبان (Backup) ، آرشیو سازی و انتقال داده ها بسیار مناسب هستند به سرعت دیسک سخت نمی توانند داده ها را ضبط کنند و به سرعت دیسکرانهای سی دی رام جدید نیز نمی توانند داده ها را بخوانند.

 

به شکل زیر توجه کنید.

 

2

 

یک CDROM از بخش های زیر تشکیل شده است.

 

  • پنل جلویی
  • موتور Spindle
  • لنز
  • بورد الکترونیکی

 

پنل جلویی

 

به شکل های زیر توجه کنید.

 

3

 

4

 

پنل جلویی از اجزای زیر تشکیل شده است.

 

  • موتور در
  • پولی کوچک
  • تسمه متصل به پولی ها
  • پولی بزرگ
  • چرخدنده
  • اهرم جابجا شونده در راستای افقی
  • کلید آلاکلنگی

 

در ابتدا در CDROM را باز کرده و CD را داخل آن قرار می دهید. با زدن دکمه، در بسته می شود. زمانی که در بسته می شود موتور در، پولی کوچک را می چرخاند سپس پولی کوچک تسمه را می چرخاند و تسمه پولی بزرگ را می چرخاند سپس پولی بزرگ با استفاده از چرخدنده کوچک خود چرخدنده کنار خود را می چرخاند سپس اهرم بصورت افقی حرکت می کند و کلید آلاکلنگی را فشار می دهد و CD درون دستگاه قرار می گیرد. وظیفه کلید آلاکلنگی این است که با حرکت خود در یک نیم دایره و با توجه به ارتباط آن با بورد پنل جلویی به IC مفسر می فهماند که در باز یا بسته است. آی سی مفسر با دانستن این موضوع وظایف خود را انجام می دهد.

 

موتور Spindle

 

به شکل زیر توجه کنید.

 

5

 

هنگامی که CD درون دستگاه قرار گرفت دقیقا روی موتور Spindle می نشیند، موتور Spindle کمی بالا می آید و CD را بین خود و Holder قرار می دهد طوری که CD کاملا در اختیار دستگاه می باشد.

 

6

 

Holder که در واقع یک آهنربای دایره ای است کاری می کند که CD فضایی برای خارج شدن از روی موتور Spindle نداشته باشد و موقعیت Holder روی بدنه فلزی CDROM می باشد.

 

7

 

لنز

 

به شکل زیر توجه کنید.

 

8

 

لنز از اجزای زیر تشکیل شده است.

 

  • موتور لنز
  • ریل لنز
  • لنز

 

بعد از اینکه CD در جای خودش مستقر شد موتور لنز شروع به کار می کند و باعث حرکت لنز زیر CD در ریل خودش می شود. روش کار لنز برای خوانده اطلاعات روی CD به این صورت است که لنز روی سطح CD نور می تاباند و در اثر بازتاب نور اطلاعات خوانده می شود. اطلاعات روی CD بصورت 0 و 1 می باشد. موتور لنز را در ریل خودش جابجا می کند و لنز اطلاعات تمام CD را می خواند. اطلاعات خوانده شده از روی CD در IC حافظه قرار می گیرد.

 

9

 

نکته

 

برای رایت شدن اطلاعات روی CD لنز نور را با شدت بیشتری می تاباند سپس در اثر تابیده شدن نور حفره هایی ایجاد می شود. رایت اطلاعات بدین صورت است که اگر اطلاعات رسیده از IC حافظه 1 باشد لنز روی CD نور نمی تاباند و اگر 0 باشد لنز روی CD نور می تاباند بطوری که حفره ای روی CD ایجاد شود. هر چقدر شدت نور تابیده شده بیشتر باشد حفره های عمیق تری ایجاد می شود. برای مثال اگر سرعت رایت CD برابر 2X باشد، لنز با شدت بیشتری نور می تاباند (منظور از با شدت بیشتری تابیده می شود این است که مدت زمانی که نور روی CD تابانده می شود بیشتر از مقداری مرجع است) یعنی حفره های عمیق تری ایجاد می شود و در صورتی که روی CD خش بیفتد بازیابی اطلاعات ممکن می باشد ولی اگر CD با سرعت 4X یا 6X رایت شود در نتیجه مدت زمانی که نور توسط لنز روی CD تابیده می شود کمتر است و عمق حفره ها هم کمتر می شود در نتیجه اطلاعات روی CD دارای ثبات کمتری می باشند.

 

نکته

 

اگر طول موج نور کم باشد در نتیجه پهنای حفره ای ایجاد شده کمتر خواهد بود و می توان اطلاعات بیشتری را ذخیره کرد. می دانیم که نور از رنگ های مختلفی (7 رنگ) تشکیل شده است، اگر نور لیزر را به رنگ قرمز می بینید در نتیجه طول موج نور قرمز از 6 رنگ دیگر بیشتر است و خودنمایی می کند. در تکنولوژی خواندن از CD و نوشتن روی CD هرچه طول موج نور تابیده شده از لنز کمتر باشد می توان در پهنای کمتری از حفره ایجاد شده اطلاعات بیشتری (0 و 1) ذخیره کرد یعنی فاصله 0 و 1 ها (حفره ها) خیلی کمتر می شود. دقت کنید که لیزر با طول موج خاصی کار می کند.

 

نکته

 

بعضی مواقع یک پتانسیومتر در کنار لنز وجود دارد که می توان بوسیله چرخاندن آن شدت نور تابیده شده را کم و زیاد کرد.

 

بورد الکترونیکی

 

به شکل زیر توجه کنید.

 

10

 

بورد از سه IC زیر تشکیل شده است.

 

  • آی سی مفسر
    • IC بزرگ نامیده می شود و وظیفه تحلیل و هماهنگی بخش های مختلف CDROM را بر عهده دارد.
  • آی سی حافظه
  • اطلاعاتی که از روی CD خوانده می شود و یا اطلاعاتی که قرار است روی CD رایت شود در این آی سی قرار می گیرد.
  • یک IC فلز دار می باشد و وظیفه مدیریت موتور های در و Spindle و لنز را بر عهده دارد.
  • ولتاژ های 5 ولت و 12 ولت بعد از ورود از فیوز ها رد خواهند شد.
  • آی سی موتور ها
  • فیوز

 

ایرادات CDROM

 

  • روشن نمی شود.
    • چک کردن ولتاژ های خروجی پاور در ورودی CDROM
      • اگر نوع کانکتور پاور SATA بود می توانید کابل SATA را وصل کنید سپس از روی بورد CDROM ولتاژ ها را اندازه بگیرید.
    • چک کردن فیوز های ورودی CDROM که %80 موارد مربوط به فیوز ها می شود و این کار را با تست بوق انجام دهید.
    • بعضی مواقع بجای فیوز از سلف نیز استفاده می کنند. می دانیم که سلف دو کار انجام می دهد. اول اینکه از ورود جریان های ناگهانی (جریان زیاد) جلوگیری می کند دوم اینکه اگر جریان زیادی در بازه ی زمانی مشخصی از سلف عبور کرد در نتیجه سلف می سوزد و ولتاژ مدار قطع می شود.
    • چک کردن بورد CDROM و تست حرارت از IC ها
    • در صورت پیدا نشدن مشکل بورد CDROM با بورد مشابهی تعویض شود.
  • در باز نمی شود.
  • چک کردن تسمه
  • آهنربا ضعیف شده که می توانید آن را در بیاورید و کمی حرارت دهید یا به آن ضربه بزنید.
  • تسمه شل شده است.
  • زائده و آشغال در ریل در وجود دارد.
  • ریل در خشک است و باید روانکاری شود.
  • کلید آلاکلنگی مشکل دارد و باید با اسپری چرب تمیز شود. در صورت درست نشدن تعویض شود.
  • چک کردن ریل حرکت لنز و در صورت لزوم روانکاری شود.
  • لنز تمیز شود که این کار با اسپری لنز و توسط گوش پاک کن انجام می شود بدین صورت که گوش پاک کن را به اسپری لنز آغشته کنید و به آرامی روی لنز بکشید.
  • موتور Spindle را چک کنید.
  • آهنربای Holder را چک کنید.
  • تنظیم پتانسومتر در صورت وجود آن بدین صورت که هر 15 دقیقه شدت نور را بیشتر کنید و خواندن CD را بررسی کنید.
  • لنز تعویض شود.
  • چک کردن ریل حرکت لنز و در صورت لزوم روانکاری شود.
  • لنز تمیز شود که این کار با اسپری لنز و توسط گوش پاک کن انجام می شود بدین صورت که گوش پاک کن را به اسپری لنز آغشته کنید و به آرامی روی لنز بکشید.
  • موتور Spindle را چک کنید.
  • آهنربای Holder را چک کنید.
  • تنظیم پتانسومتر در صورت وجود آن بدین صورت که هر 15 دقیقه شدت نور را بیشتر کنید و خواندن CD را بررسی کنید.
  • لنز تعویض شود.
  • چک کردن ریل حرکت لنز و در صورت لزوم روانکاری شود.
  • لنز تمیز شود که این کار با اسپری لنز و توسط گوش پاک کن انجام می شود بدین صورت که گوش پاک کن را به اسپری لنز آغشته کنید و به آرامی روی لنز بکشید.
  • موتور Spindle را چک کنید.
  • آهنربای Holder را چک کنید.
  • تنظیم پتانسومتر در صورت وجود آن بدین صورت که هر 15 دقیقه شدت نور را بیشتر کنید و خواندن CD را بررسی کنید.
  • لنز تعویض شود.
  • تسمه شل شده است.
  • زائده و آشغال در ریل در وجود دارد.
  • کلید آلاکلنگی مشکل دارد.
  • در تا نصفه باز می شود.
  • در خود به خود باز می شود.
  • CD را نمی خواند.
  • CD را می خواند ولی DVD را نمی خواند.
  • CD و DVD را می خواند ولی رایت نمی کند یا CD را می سوزاند.
  • CD را پس می زند.

 

نکته

 

برای تست تسمه کارهای زیر را انجام دهید.

 

  • برق CDROM را وصل کنید.
  • با دست خود پولی بزرگ را نگه دارید.
  • دکمه باز شدن در را بزنید.

 

در این حالت موتور در، پولی کوچک را می چرخاند واگر تسمه سالم باشد نباید به همراه پولی کوچک بچرخد.

 

 

 

 

منبع http://tamiraat.tinysite.ir

 

 ادامه …

 

با سلام خدمت همه علاقمندان تعمیرات کامپیوتر

اینبار براتون یک مطلب نسبتا جدید دارم،در مورد هارد ،

 

 

وقتی شما فلش را به دستگاه وصل میکنید و نمیشناسه.یا یه ارور پایین صحفه به صورت زرد رنگ میاره مبنی بر usb not recognized یا حتی بعضی وقت ها با اتصال فلش دستگاه خاموش میشود.این هاهمه شامل مشکلات سخت افزاری است.
در مورد گزینه اول که فلش توسط سیستم شناسایی نمیشه، میریم سراغ قطعات ورودی smd بعد پایه مثبت دیتا را چک میکنیم.معمولا یک عدد مقاومت و خازن smd وجود دارد.در اکثر موارد این مقاومت قطع میشود و در موارد کم خازن مشکل پیدا میکند.اگر سالم بودند ولتاژ را دنبال میکنیم که به ic controler میرود.اگر در مسیر قطعی وجود نداشت ic controler را از نظر سردی لحیم چک میکنیم.اگر سردی لحیم نداشت به احتمال زیاد ای سی شما سوخته است و باید تعویض شود.

خرابی کریستال فلش ،که در فلش های جدید کریستال در داخل ic controler قرار داده شده ،هم می تونه یکی از دلایل خرابی فلش و نشناختن فلش بشه.

USBSTICK_PCB

اما دلیل دیگر می تونه، بخاطرقطع شدن پایه های d+ و d- باشه یا ic دچار مشکل شده است.

اگر فلشتون کریستال دارد در مرحله اول حتما کریستال عوض شود اگر نبود دوتا پایه های وسط که دیتای مثبت و منفی هستن را از نظر قطعی ارتباط با ای سی چک میکنیم اگر قطعی داشتن که بر طرف میکنیم در غیر این صورت ای سی شما مشکل دارد که باید تعویض گردد.در مواردی هم بعضی از دوستان خودشون سیم کشی میکنن اشتباها d+ را به پایه d- ای سی وصل میکنن و جابجا شدن این دو پایه هم این مشکل را به وجود میاورد.
در مواقعی که با اتصال فلش دستگاه خاموش میشود یعنی بین ولتاژ مثبت و منفی در فلش اتصال وجود دارد.اگر فلش قبلا دستکاری شده باشد احتمال میرود که قطعات smd فلش بهم اتصال کرده در غیر اینصورت ای سی شما سوخته است و باعث اتصال کوتاهی میشود.


fffff

خوب در ادامه چندتا تصویر و توضیح بسیار مختصر

frame-1

اکثر فلش هایی که برای خرابی های سخت افزاری میان ،اینجورین منفجرن،کلاهک یواس بی کامل جدا شده،

البته این ایراد خوبیه و راحت رفع می شه(تعمیرکار خوب)اما

frame-2

خدا نکنه پایه ها اتصالات مسی رو از روی بلند بلندکنند ،اون موقع کار خیلی سخت می شه،

باید برد رو بتراشی و سیم کشی کنی.

frame-8

frame-3frame-4

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد فلش های مینی و میکرو و غیره هستیم ،که ایرادات سخت افزاری قبلی رو کمتر دارند،ولی دچار مشکلات نرم افزاری ادیده ای میشن.

frame-6

البته شاهد نوآوری از برادران چینی هم هستیم.

frame-7

و در آخر مدار فلش 512 گیگی  کینگ استون(باورکردنش سخته،مجموعه ای از بافر ها )

frame-5

 ادامه …
+ نوشته شده توسط Honarekhayati در سه شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳۷ بعد از ظهر، ۱۸۷ بازدید ، بدون دیدگاه
موضوعات: تعمیر هارد
برچسب‌ها: تعمیرات کامپیوتر، تعمیر لپ تاپ، تعمیرات سخت افزار فارسی، تعمیر سخت افزاری فلش برای رفع ارور، روش رفع عیب، دینامیک شدن هارد

در هر سیستم صوتی، کیفیت نهایی سیستم به بلندگوهای به‌کار رفته در آن سیستم بستگی دارد، اگر یک سیستم بسیار حرفه‌ای صوتی باآمپلیفایر بسیار پر قدرت، صدایی را که با کیفیت بسیار خوب ضبط شده است، از بلندگوییضعیف پخش کند، صدا بسیار نا مطلوب خواهد بود.
 
بلندگوها سیگنالهای الکترونیکی رااز دستگاههایی همانند سی دی های صوتی وDVDها دریافت کرده و تبدیل به صداهای قابل شنیدن برای ما می‌کنند .در اکثر سیستمهای امروزی قدرت نامی به وات بیان می شودکه مقدار آن با واحد«(Peak music power out put) PMPO   » یا ماکزیمم قدرت خروجی صدا بیان می شود که این واحد یک واحدفریبنده است و اطلاعات خاصی به شما نمی دهد. کمپانی های سازنده فقط بدنبال فروشمحصول خود هستند. و از این واحد برای بزرگنمایی محصول خود استفاده می کند. اما درهنگام خرید اسپیکر باید  قدرت RMS اسپیکر را به عنوان یکمیزان فنی درست، برای بیان قدرت مداوم اسپیکر در نظر بگیرید. برای سیستم های اسپیکربا صدای فراگیر، یک قدرت RMS به میزان حداقل 40 وات برایاسپیکر کامپیوتر مناسب است. پاسخ فرکانسی(frequency response)  اگر اسپیکر سیستم شما دارایرنج (گستره) فرکانسی باشد که در فرکانسهای بالایی محدود باشد، (مثلاً نتواند درفرکانسهای بالای 16 کیلو هرتز عمل کند)  شما هیچ صدای زیری(صدای فرکانس بالا) کهفرکانس آن بالای 16 کیلو هرتز باشد را نمی شنوید. بخصوص اگر موزیک کلاسیک گوش دهیدبه طور مشابه اگر اسپیکر شما نتواند در فرکانسهای زیر 50 هرتز عمل کند، صدای کاملاًبم را نمی تواند بخوبی آشکار کند مثل صداهایی مانند طبلها و صداهای انفجار درفیلمها.

مرحله نهم اموزش تعمیر کامپیوتر

اسپیکر یا Speaker

 

دستگاهی است که سیگنال صوتی را که به صورت الکترونیکی روی CD یا DVD ضبط شده است، به صدای واقعی تبدیل می کند و ما می توانیم آن را بشنویم.

 

1

 

صدا چگونه تولید می شود؟

 

اساس کار بدین صورت است که وقتی صدا تولید می شود که جسمی بتواند در هوا لرزش ایجاد کند. فرض کنید به یک زنگوله ضربه ای زده اید. این ضربه باعث می شود ملکول های هوای اطراف با فرکانس خاصی شروع به لرزش کند. ملکول های هوا ذرات کناری خود را می لرزانند تا اینکه این لرزش به پرده گوش ما برسد سپس مغز انسان این لرزش را به صدا تفسیر می کند و ما می توانیم آن را بشنویم.

 

میکروفن چگونه کار می کند؟

 

وقتی شخصی با میکروفن صحبت می کند، پرده دیافراگم میکروفن بوسیله امواج صوتی شروع به لرزش می کند سپس امواج صوتی به سیگنال های الکتریکی ترجمه می شود و در ادامه سیگنال های الکتریکی به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می شوند و روی CD یا DVD ذخیره می شوند.

 

اسپیکر چگونه کار می کند؟

 

اطلاعات از روی CD یا DVD خوانده می شوند سپس سیگنال های دیجیتال در IC Sound در مادربورد تبدیل به سیگنال های الکتریکی می شوند و در اسپیکر بوسیله مدار تقویت صدا (آمپلی فایر) به بلندگوهای می رسند سپس پرده بلندگوها (Cone) شروع به لرزش می کند و سیگنال های الکتریکی تبدیل به سیگنال های صوتی می شوند و به گوش انسان می رسند.

 

نکته

 

در سیگنال های صوتی دو مورد اهمیت دارد.

 

  • فرکانس امواج صوتی

     

    • هر چه فرکانس امواج صوتی بیشتر باشد، ملکول های هوا بیشتر جابجا می شوند و صدای بم و زیر را می توان کنترل کرد.
  • دامنه امواج صوتی
  • هر چه دامنه امواج صوتی بیشتر باشد گوش انسان صدا را بلندتر می شنود.

 

پرده یا دیافراگم بلندگو ها (Cone) چگونه کار می کند؟

 

پرده Cone از کاغذ یا پلاستیک یا فلز ساخته می شود که بصورت مخروطی قرار گرفته است. راس مخروط به یک میله فلزی متصل است و لبه بیرونی مخروط به حلقه Suspension متصل می شود.

 

  • میله فلزی

     

    • جنس آن از آهن یا فلز دیگری می باشد که خاصیت مغناطیس شدن را دارد و دور میله یک سیم پیچ وجود دارد که میدان مغناطیسی لازم را بوجود می آورد. دقت داشته باشید که در زیر سیم پیچ یک آهنربای حلقوی ثابت وجود دارد.
  • حلقه Suspension
  • از یک طرف به پرده Cone وصل می شود به پرده Cone اجازه می دهد به راحتی در جهت بالا و پایین حرکت کند. این حلقه از طرف دیگر خود به یک قاب سبد مانند به نام Basket متصل می شود.

 

روش کار بدین صورت است که به سیم پیچ دور میله فلزی ولتاژی اعمال می شود. در اثر عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ در اطراف سیم پیچ میدان مغناطیسی ایجاد می شود. اگر قطب های مثبت و منفی دو سر سیم پیچ مرتبا تغییر کنند در نتیجه جهت میدان مغناطیسی اطراف میله فلزی نیز تغییر می کند. فرض کنید قطب شمال آهنربای حلقوی به سمت سیم پیچ باشد. حال اگر به دو سر سیم پیچ ولتاژ اعمال کنیم و در اثر آن قطب جنوب سیم پیچ روبروی قطب شمال آهنربا قرار می گیرد در نتیجه سیم پیچ و میله فلزی به طرف آهنربای حلقوی جذب می شوند، حال اگر قطب های مثبت و منفی دو سر سیم پیچ عوض شوند در نتیجه قطب شمال سیم پیچ و قطب شمال آهنربای حلقوی روبروی هم قرار می گیرند در نتیجه سیم پیچ و میله فلزی از آهنربا دور می شوند. از آنجایی که پرده Cone به میله فلزی متصل است در نتیجه دیافراگم شروع به بالا و پایین رفتن می کند و باعث ایجاد ارتعاش و حرکت ذرات هوای اطراف آن می شود در نتیجه سیگنال صوتی تولید می شود و این سیگنال صوتی به گوش انسان می رسد.

 

نکته

 

سه اصل زیر را در نظر بگیرید.

 

  • حرکت یا چرخش در میدان مغناطیسی
  • جریان الکتریکی درون سیم پیچ
  • آهنربای مغناطیسی

 

هر دو تا از اصل های بالا باعث ایجاد اصل سوم می شود و این اساس ساخت ژنراتور ها و توربین ها و اسپیکر ها و میکروفن ها و بسیاری دیگر از قطعات می باشد. در اسپیکر با استفاده از اصل جریان الکتریکی درون سیم پیچ حول میله فلزی و اصل آهنربای مغناطیسی توانستیم به اصل سوم یعنی حرکت میله و سیم پیچ برسیم که حرکت میله باعث لرزش دیافراگم شد. در میکروفن هم همین اصول کاربرد دارند ولی سیستم آن برعکس اسپیکر می باشد. در میکروفن ابتدا امواج صوتی به دیافراگم می رسند و باعث حرکت دیافراگم می شوند سپس دیافراگم کویل یا سیم پیچ و میله متصل بدان را به حرکت در می آورید (اصل حرکت در میدان مغناطیسی) و با داشتن یک آهنربای مغناطیسی (اصل آهنربای مغناطیسی) می توانیم در دو سر خروجی سیم پیچ جریان الکتریکی القایی (اصل جریان الکتریکی درون سیم پیچ) داشته باشیم سپس این سیگنال الکتریکی تبدیل به سیگنال دیجیتال می شود.

 

نکته

 

برای درک کارکرد اسپیکر و میکروفن ویدویوی های 1 و 2 را دانلود کنید.

 

مدار اسپیکر

بقیه در ادامه مطلب

 ادامه …
+ نوشته شده توسط Honarekhayati در دوشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۳ بعد از ظهر، ۵۷ بازدید ، بدون دیدگاه
موضوعات: اسپیکر
برچسب‌ها: :آموزش تعمیر اسپیکر، اسپیکر، اسپیکر روشن نمیشود، تست قطعات تغذیه اسپیکر، تعمیر اسپیکر، تعمیر تغذیه اسپیکر، تعمیرات لپ تاپ، صدای اسپیکر

 

اموزش نکته به نکته تعمیر  پاور کامپیوتر

1

 

 

یکی از قطعات مهم کامپیوتر پاور یا همان منبع تغذیه می باشد که یکی از علایم خرابی ان هم روشن نشدن کامپیوتر است ولی همیشه هم این طور نیست چونکه در برخی موارد ممکن است اشکال از جای دیگری باشد مثل پردازنده یا حافظه اصلی ویا مادر برد هم باشد. شما در این بخش انواع مدار تغذیه و مطالب مربوط به ان را یاد می گیرید.و میتوانید بدون نیاز به تعمیر کار کامپیوتر و نپرداختن هزینه های گزاف ان با بکار گیری این اموزش ها پاور کامپیوتر خود را براحتی تعمیر کنید.

 

شناساندن  منبع تغذیه یا Power Supply

 

منبع تغذیه در کامپیوتر، تامین کننده انرژی و برق مصرفی اجزا مختلف کامپیوتر است و از این نظر آن را می توان قلب کامپیوتر دانست. همانطور که قلب خون کافی برای تامین انرژی مورد نیاز بافت های مختلف بدن را به آنها می رساند، منبع تغدیه نیز توان مورد نیاز برای قسمت های مختلف سیستم را تامین می کند و بدون وجود یک منبع تغذیه مناسب و خوب، بهترین قطعات کامپیوتر هم کارایی چندان مناسبی نخواهند داشت.

 

 

 

 

 

منبع تغذیه سوئیچینگ (Switched-Mode Power Supply)

 

منبع تغذیه سوئیچینگ (بصورت مخفف SMPS) یک واحد تغذیه توان (PSU) است که به روش سوئیچینگ عمل رگولاسیون را انجام می‌دهد. برای ثابت نگه داشتن ولتاژ در خروجی یک منبع تغذیه، دو روش رگولاسیون خطی و سوئیچینگ رایج می‌باشد.

 

  • در روش رگولاتور خطی از ترانس و المان‌های یکسو کننده جریان و فیلتر استفاده می‌شود. نقطه ضعف این روش، تلفات بالا و بازدهی پائین و عدم دسترسی به رگولاسیون دقیق و کیفیت دلخواه در خروجی منبع تغذیه خطی می‌باشد. فرکانس کار ترانس‌ها در روش خطی 50 تا 60 هرتز است. ترانس‌های فرکانس پایین، اندازه و حجم بزرگی دارند. در روش سوئیچینگ به دلیل استفاده از فرکانس بالای 50 تا 200 کیلوهرتز، حجم و وزن ترانس‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • راندمان یا بازده توان در روش سوئیچینگ بسیار بیشتر از روش خطی است. یک منبع خطی با تلف کردن توان، خروجی خود را رگوله می‌کند ولی در روش سوئیچینگ با تغییر میزان دوره سیکل سوئیچ یا همان Duty Cycle می‌توان ولتاژ و جریان خروجی را کنترل کرد.

 

 نکته اول

 

با یک طراحی خوب در روش سوئیچینگ می‌توان به حدود 90% بازدهی دست یافت. در توان‌های بالا از روش PWM که مخفف Pulse Width Modulation می باشد و در توان‌های پائین تر از 30 وات معمولاً از روش کلید زنی به صورت پالس‌های معمولی استفاده می‌شود.

 

  اموزش انواع منبع تغذیه

 

منابع تغذیه دارای ابعاد و شکل های مختلفی می باشند، که باید با جعبه و مادربرد نصب شده در داخل جعبه رایانه همخوانی و سازگاری داشته باشد.

 

  • XT
  • خوابیده یا رومیزی AT Desk
  • برجی یا ایستاده AT Tower
  • Baby AT
  • باریک، نقلی Rectifier
  • ATX
  • SFX
  • WTX

 

در حال حاضر بیشتر از نوع ATX استفاده می شود و مدل های دیگر منسوخ شده اند و فقط در رایانه های قدیمی یافت می شوند.

 

انواع ویژگی های منبع تغذیه نوع ATX

 

  • در منابع ATX جریان هوا از داخل کیس مکیده شده و از قسمت عقبی منبع تغذیه به خارج هدایت می شود تا علاوه بر منبع تغذیه برد اصلی نیز خنک شود.
  • رابط منبع به برد اصلی دارای ولتاژ 3/3 ولت بوده و دیگر نیاز نیست تنظیم کننده ولتاژ روی برد اصلی قرار بگیرد. (در منبع تغذیه های قدیمی این رابط وجود نداشت و نیاز به یک تنظیم کننده بود تا ولتاژ ورودی را به 3.3 ولت تبدیل کند)
  • کلیدی در پشت منبع تغذیه وجود دارد به نام کلید قطع و وصل که برای قطع کامل برق رایانه استفاده می شود. تا این کلید در حالت وصل نباشد سیستم شروع به کار نخواهد کرد.

 

 

 

 

 

 ادامه …
+ نوشته شده توسط Honarekhayati در پنجشنبه، ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۷:۵۳ بعد از ظهر، ۶۸ بازدید ، بدون دیدگاه
موضوعات: تعمیر کامپیوتر
برچسب‌ها: تعمیر کاران، تعمیر پاور، مدار تغذیه، کانکتور EEB

اموزش تعمیرات کامپیوتر مرحله  سوم

برای امروز تعمیرات کامپیوتر ترانزیستور را گذاشتم امیدوارم که راضی باشین .

ترانزیستور

 

ترانزیستور قطعه ای است که از مواد نیمه رسانایی مانند سیلیسیم و ژرمانیوم ساخته شده است. یک ترانزیستور در ساختار خود دارای پیوند های نوع N (دارای الکترون های زیاد یا Negative) و نوع P (بارهای مثبت یا حفره ها که کمبود الکترون دارند یا Positive) هستند.

 

ترانزیستور ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

 

  • ترانزیستور های نوع BJT (ترانزیستور های اتصال دو قطبی پیوندی) که با اعمال جریان به پایه Base تحریک می شود.
  • ترانزیستور های نوع FET (ترانزیستور های اثر میدانی) که با اعمال ولتاژ به پایه Gate تحریک می شود.

 

در مدار های آنالوگ ترانزیستور ها در تقویت کننده ها (جریان الکتریکی، صدا، امواج رادیویی) استفاده می شد. در مدارهای دیجیتال ترانزیستور به عنوان یک سوئیچ الکترونیکی استفاده می شود اما ترانزیستور ها بیشتر به صورت مدارات مجتمع و IC ها استفاده می شود.

 

1

 

ترانزیستور یک عنصر سه پایه می باشد که با اعمال سیگنال به یکی از پایه های آن میزان جریان عبوری از دو پایه دیگر آن کنترل می شود. برای عملکرد صحیح ترانزیستور ها باید توسط المان های دیگر مانند مقاومت و خازن و … جریان ها و ولتاژ های لازم را برای آن فراهم کرد و یا اصطلاحا آن را بایاس کرد.

 

ترانزیستور های BJT

 

مخفف Bipolar Junction Transistor می باشد. ترانزیستور BJT از اتصال سه پایه بلور نیمه هادی ساخته شده است.

 

  • لایه Base
  • لایه امیتر یا Emitter
  • لایه کلکتور یا Collector

 

نوع بلور Base با نوع بلور دو پایه دیگر متفاوت است. معمولا ناخالصی در لایه Emitter از دو لایه دیگر بیشتر است و عرض لایه Base کمتر از دو لایه دیگر و عرض لایه Collector از دو لایه دیگر بیشتر می باشد.

 

در ترانزیستور BJT الکترون ها از Emitter که ناخالصی بیشتری از Collector دارد گسیل داده می شوند. میزان ناخالصی ناحیه Base به مراتب کمتر از دو ناحیه دیگر است و این ناخالصی باعث کم شدن هدایت نیمه هادی و باعث زیاد شدن مقاومت این ناحیه می شود.

 

در ترانزیستور دو قطبی پیوندی با اعمال یک جریان به پایه بیس جریان عبوری از دو پایه کلکتور و امیتر کنترل می‌شود.

 

ترانزیستور BJT دارای 3 ناحیه کاری می باشد.

 

  • ناحیه قطع

     

    • ناحیه ای است که ترانزیستور در آن ناحیه کاری انجام نمی دهد.
  • ناحیه فعال (کاری یا خطی)
  • اگر ولتاژ Base را افزایش دهیم ترانزیستور از ناحیه قطع خارج و وارد ناحیه فعال می شود. در حالت فعال ترانزیستور مانند یک عنصر خطی عمل می کند. با اعمال ولتاژ به Base می توانیم جریان بین Emitter و Collector را کنترل کنیم.
  • اگر ولتاژ Base را بیشتر افزایش دهیم به ناحیه ای می رسیم که با افزایش جریان ورودی در Base دیگر شاهد افزایش جریان بین Emitter و Collector نخواهیم بود که به این حالت اشباع گفته می شود. دقت کنید اگر جریان ورودی به بیس همچنان بیشتر شود امکان دارد ترانزیستور بسوزد.
  • ناحیه اشباع

 

نکته

 

 

 سایت تعمیرات کامپیوتر ولپ تاپ

 ادامه …
+ نوشته شده توسط Honarekhayati در شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۲ قبل از ظهر، ۱۶ بازدید ، بدون دیدگاه
موضوعات: تعمیر کامپیوتر
برچسب‌ها: تعمیرات سخت افزار فارسی، اموزش تعمیرات کامپیوتر و لپ تاپ، کامپیوتر

ین بار برای شما عزیزان ویدیو باز کردن لپ تاپ acer e1 رو قرار دادم ،امیدوارم به دردتون بخوره ،راستی کانال ما تو آپارات رو ببینید جالبه ،کم کم داره یک آرشیو از انواع لپ تاپ ها و مسائل تعمیراتی می شه.

اینم لینکش

اما بزارین ویدیو رو تقدیمتون کنیم.

 

  سایت اموزش تخصصی کامپیوتر

 

لینک دانلود

 

 

 

ویدیو آموزشی باز کردن لپ تاپ DELL INSPIRON n۵۰۱۰

 ادامه …

 

شما تو این ویدیو نحوه گرفتن ولتاژ ویکور رو از روی فت های مدار PWM یادمی گیرید اون هم بایک مولتی متر دیجیتال ،حالشو ببرید:

 

 

 

 

 

لینک دانلود

 

حالا تصاویر رو خدمت شما تقدیم می کنم

 

vcore_measure2

 

vcore_measure

 

vcore1

 

دو تصویر بالا کاملا گویا هستند و در واقع پوینت های ولتاژگیری رو نشو ن می دن ولی تصویر پایین یک پیچیدگی خاصی داره و به نوعی روش تست سلامت مدار PWM 

 

برای مادربوردها با CPU AMD هست.همونظور که می بینید باید صبر کنید تا به صورت مفصل در این مورد بحث شه فقط یکم می خواستم با اعصابتون بازی کنم.(انشالله آماده اش می کنم ،ناراحت نباشین.)

 

vcore2 (1)

امیدوارم دوست داشته باشین .

سایت اموزش تخصصی کامپیوتر

 ادامه …

این هم لینک دانلود ویدیو باز کردن لپ تاپ hp1000وacer aspire5750امیدوارم خوشتون بیاد.

لینک دانلودhp1000

لینک دانلودacer aspire ۵۷۵۰

 

سایت اموزش تخصصی کامپیوتر


کاملترین نسخه تعمیرات کامپیوتر-قدم به قدم...اورجینال